این طور که به نظر می‌رسد، شرکت مایکروسافت (Microsoft) به منظور دست‌یابی به انحصار زمانی بازی Rise of the Tomb Raider در سال 2015، هزینه‌ای 100 میلیون دلاری را متحمل شده است. این گفته، برگرفته از پروفایل لینکدین (LinkedIn) فابین روسینی (Fabien Rossini)، مدیر توسعه‌ی اسبق شرکت اسکوئر انیکس (Square Enix) است که ادعا می‌کند بر سر این توافق، با مایکروسافت مذاکره کرده است.

پیش از اینکه ادعای فوق ویرایش گردد، پروفایل آقای روسینی به شکل گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی پخش شد. البته یکی از کاربران شبکه‌ی توییتر به نام Timur222، تصویری از پروفایل ایشان را بایگانی کرده است.


گر این رقم صحت داشته باشد، تصویر نادری از هزینه‌های پرداختی واقعی در پس انحصار موقت عناوین برای یک پلتفرم خواهد بود. هرچند، به نظر می‌رسد که عدد ذکر شده توسط اقای روسینی، عناصر دیگری غیر از رقم اصلی قرارداد را نیز در بر می‌گیرد؛ مواردی همچون تعهدات بازاریابی.

این رقم 100 میلیون دلاری، تقریبا با مبلغ قرارداد فروشگاه اپیک گیمز برای انحصاری کردن عنوان پرطرفدار Borderlands 3 مطابقت دارد. بر اساس اسناد محرمانه‌ای که در خلال رقابت قضایی دو شرکت اپل و اپیک در دسترس عموم قرار گرفت، فروشگاه اپیک گیمز 115 میلیون دلار بابت به دست آوردن انحصار شش ماهه‌ی بازی Borderlands 3 هزینه کرده است. البته اگر بخواهیم مقایسه کنیم، باید در نظر داشت که مایکروسافت عنوان Rise of the Tomb Raider را یک سال به انحصار درآورده بود.

طبق اسناد شرکت اپیک، 80 میلیون دلار از مبلغ این قرارداد بابت ضمانت فروش، 15 میلیون دلار آن بابت تعهدات بازاریابی و 20 میلیون دلار آن بابت هزینه‌های غیرقابل بازگشت انحصار بازی پرداخته شده است. بر اساس اسناد موجود، Borderlands 3 تنها در طول دو هفته‌ی اول عرضه‌ی خود، توانست ضمن خلق درآمد 100 میلیون دلاری، نزدیک به یک میلیون کاربر جدید را راهی این فروشگاه کند.

طبق آمار اعلامی توسط ایکس‌باکس، بازی Rise of the Tomb Raider در جریان دو ماه اول عرضه‌ی خود (بازی از ابتدا برای رایانه‌های شخصی نیز منتشر شده بود)، بیش از یک میلیون واحد فروش داشته است. همچنین عنوان مذکور تا سال 2017 موفق به ثبت آمار فروش 7 میلیون واحدی شد. البته نسخه‌ی پلی‌استیشن 4 بازی نیز که سال 2016 منتشر شد، جزئی از این آمار است.

اسناد دادگاه جنجالی شرکت اپیک موضوع دیگر را نیز فاش کرد و آن پیشنهاد 200 میلیون دلاری این شرکت به سونی (Sony) برای پورت 4 تا 6 بازی انحصاری پلی‌استیشن به پلتفرم رایانه‌های شخصی است؛ قراردادی که سونی در نهایت آن را نپذیرفت. بر طبق مستندات، اپیک گیمز زمانی به توافق با سه شرکت نینتندو، سونی و مایکروسافت برای کشاندن عناوین انحصاری آن‌ها به فروشگاه بازی خود در پلتفرم رایانه‌های شخصی، علاقه‌مند بود است.



منبع:گیمفا

https://bazime.ir/