سال ۲۰۲۱، سال عجیبی بود؛ از افزایش دمای جهانی گرفته تا همه گیری ویروس کووید ۱۹، سال ۲۰۲۱ پر از اتفاقات تلخ بود، اما در این میان شیرینی‌های خاص خود را نیز داشت.

اوضاع دنیای گیمینگ نیز در سال 2021 چندان خوب نبود. با وجود اینکه هر دو کنسول پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس بیش از یک سال است که عرضه شده‌اند، تهیه‌ی هر یک از آن‌ها تا حد زیادی غیرممکن است. عرضه‌ی بسیاری از بازی‌های بزرگ به دلیل همه گیری کووید به تعویق افتاد و تعداد زیادی از استودیوهای کوچکتر مانند هارمونیکس (Harmonix)، هاوس‌مارک (Housemarque)، نایت اسکول (Night School) و موارد دیگر توسط غول‌های این صنعت خریداری شدند که یک روند نگران‌کننده برای پایداری بلندمدت عناوین مستقل است. در میان همه‌ی این‌ها، گزارش‌های زیادی مبنی بر جو منفی محیط کاری در استودیوهای بزرگی مانند اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) و بانجی (Bungie)، منتشر شدند.

اما سال ۲۰۲۱ چیزی فراتر از تکرار مجموعه اتفاقات بدی بود که سال ۲۰۲۰ را تعریف می‌کردند. میان عذاب و تاریکی، امسال اتفاقات واقعاً خوبی رخ داد. در این مطلب قرار است به طور خلاصه به برخی از سوپرایزهای دنیای بازی‌ها در سالی که گذشت، بپردازیم.

عرضه‌ی ناگهانی بخش چندنفره‌ی Halo Infinite

halo infinite

حالت چندنفره‌ی Halo Infinite در تاریخ 24 آبان (15 نوامبر)، بیستمین سالگرد فرنچایز Halo، به نمایش درآمد، که به یک غافلگیری بسیار خوشایند و محبوب تبدیل شد. بخش چندنفره‌ی این بازی یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌ها را در میان عناوین چندنفره روی استیم داشت و در مدتی کوتاه توانست رکوردهای متعددی را بشکند، چنان که این عنوان پس از گذشت یک روز به موفق‌ترین بازی تاریخ استودیوهای ایکس‌باکس در فروشگاه استیم تبدیل شد.

Oculus Quest 2 واقعیت مجازی را برای عموم قابل دسترس کرد

نمی‌توان انکار کرد که هدست Meta Quest 2 قطعه‌ای با طراحی هوشمند، قدرتمند و در عین حال ارزان قیمت است که به افراد زیادی اجازه می‌دهد تا اولین قدم‌های خود را به سمت دنیای واقعیت مجازی بردارند. این سخت افزار به دلیل قیمت عالی و فروش بالای خود، منجر به پشتیبانی بی‌سابقه توسط توسعه دهندگان عناوین واقعیت مجازی شد. موفقیت Quest 2 در مجموع امری مثبت به نظر می‌رسد که ما را برای گام بعدی در دنیای بازی‌ها آماده می‌کند.

پیشرفت شگفت انگیز سرویس گیم پس در سال ۲۰۲۱

هر دو هفته یک‌بار، مایکروسافت مجموعه‌ای از بازی‌ها را به سرویس ایکس‌باکس گیم پس (Xbox Game Pass) اضافه می‌کند. البته در اواخر سال، مایکروسافت یک تغییر عجیب در این فرآیند ایجاد کرده و شروع به اضافه کردن بازی‌ها به صورت ناگهانی و خارج از معرفی‌های رسمی خود کرد.

طی این روند ابتدا عنوان Townscaper و بازی بقای Generation Zero در اوایل دسامبر به این سرویس اضافه شدند و سپس Serious Sam 4 به سرعت به این عناوین ملحق شد. علاوه بر عرضه‌های ناگهانی، این سرویس به طورکلی با قیمت پایین و بازی‌های ارزشمند منجر به پیشرفت بسیار ایکس‌باکس و مایکروسافت شد.

کسب جایزه‌ی بهترین بازی سال 2021 توسط It Takes Two

سال 2021

با توجه به این که اغلب افتخارات برتر در Game Awards به بازی‌های اکشن جدی و اکشن می‌رسند، این موضوع که عنوان It Takes Two با فضای رنگارنگ و گیم‌پلی نه چندان خشن خود موفق به کسب جایزه‌ی بهترین بازی سال شد، یک سوپرایز خوشایند بود. در واقع، میان تعداد زیادی از نامزدها که دارای عناصر اکشن مانند Deathloop، Resident Evil Village، و Metroid Dread بودند، دیدن چنین اثری بسیار لذت بخش بود.

موفقیت غیرمنتظره‌ی Guardians of the Galaxy

در سال 2020، اسکوئر انیکس (Square Enix)، عنوان Marvel’s Avengers را منتشر کرد، یک بازی اکشن سوم شخص بر اساس گروهی از شخصیت‌ها که سینمای محبوب دهه‌ی گذشته را تعریف کرده‌اند. مبارزات و روایت این بازی به اندازه‌ی کافی خوب بودند، اما پلیرها به ماموریت‌های تکراری، عناصر سرویس محور و عدم وجود شباهت میان شخصیت‌های بازی با قهرمانان موجود در سری فیلم‌های Avengers، معترض بودند.

بنابراین وقتی اسکوئر انیکس در اوایل سال جاری بازی Marvel’s Guardians of the Galaxy را معرفی کرد که به نظر می‌رسید بسیار به Marvel’s Avengers شباهت دارد، بسیاری از گیمرها و منتقدین آن را از پیش شکست خورده دانستند. این فرض با توجه به عملکرد Avengers نمی‌توانست غیرقابل قبول باشد، اما Guardians of the Galaxy برخلاف تصورات بسیاری از افراد، یکی از بازی‌های برتر سال بود.

احیای League of Legends با عرضه‌ی سریال Arcane

روزی روزگاری، چشم انداز اقتباس از یک بازی ویدیویی برای ساخت سریال، دستور العملی برای فاجعه بود. سپس نتفلیکس با اقتباس‌های انیمه‌ای درخشان بر اساس عناوین Dota 2 ،Castlevania و The Witcher وارد صحنه شد. در سال 2021، این غول استریم فیلم و سریال، چنین کاری را با Arcane انجام داد، مجموعه‌ای با تمرکز بر چندین شخصیت محبوب از League of Legends.

Arcane، بر خلاف انتظارات به لطف داستان‌سرایی جذاب و موسیقی‌های لذت بخش، رکوردها را شکست و تبدیل به یک مجموعه‌ی تحسین برانگیز شد. با به اوج رسیدن محبوبیت سریال Arcane و فرنچایز League of Legends، رایت (Riot) دو بازی اسپین آف منتشر کرد: عنوان ریتم رانر Hextech Mayhem و اثر نقش‌آفرینی Ruined King. همچنین دو اسپین آف دیگر برای این سری در دست توسعه هستند، یک بازی مبارزه‌ای با پیروی از خط داستانی اصلی League of Legends و Project L که تاریخ انتشار آن‌ها برای «فراتر از 2022» در نظر گرفته شده است.

رونمایی از استیم دک

در 24 تير 1400 (15 جولای 2021)، ولو (Valve) استیم دک را به دنیا معرفی کرد. یک رایانه‌ی قابل حمل، تقریباً به اندازه‌ی یک نینتندو سوئیچ، که می‌تواند همه چیز را بدون نیاز به استریم، از استیم اجرا کند. در زمان معرفی گفته شد که این کنسول 4 ماه بعد در دسترس قرار می‌گیرد.

پیش فروش استیم دک کم نظیر بود، به طوری که در عرض چند ثانیه به طور کامل فروش رفت. البته، ترکیبی از کمبود جهانی تراشه و نفرین Valve Time به این معنی است که همه چیز درباره‌ی این رایانه‌ی شخصی قابل حمل بی نقص پیش نمی‌رود.

بازگشت تدریجی رویدادهای حضوری گیمینگ

برخلاف رویدادهای تماما دیجیتالی سال گذشته، The Game Awards امسال یک نمایش کاملاً حضوری بود. البته، کلیپ‌های این رویداد نشان می‌دهد که صندلی‌های خالی در تئاتر مایکروسافت در لس‌آنجلس کم نیست، که احتمالاً نشان می‌دهد برخی از افراد کاملاً آماده نیستند تا در بین تماشاگران زیادی جمع شوند. اما این رویداد نشانه‌ای است که با اولویت دادن به یک چارچوب ایمنی (نیاز به واکسن و آزمایش‌های منفی، به‌علاوه تشویق شرکت‌کنندگان به دریافت واکسن‌های تقویت‌کننده و پوشیدن ماسک) رویدادهای حضوری می‌توانند ادامه پیدا کنند. اگرچه به شیوع امیکرون به نظر می‌رسد دوباره به سمت رویدادهای غیرحضوری خواهیم رفت.

نظر شما در این باره چیست؟ شما در سال ۲۰۲۱ چه سوپرایزهای خوشایندی را تجربه کردید؟