موضوعات مربوط به سیارات، زمان ها و ابعاد دیگر همواره سوژه های مناسبی برای ساخت یک فیلم بوده اند. در واقع، خیلی وقت است که موضوعات علمی تخیلی تبدیل به موضوعاتی جالب برای مخاطبان شده اند. خب در ژانر Sci Fi، طی چند سال اخیر در دنیای سینما شاهد فیلم های خیلی خوبی هم بوده ایم. Gravity، Interstellar، Ad Astra و حتی Annihilation فیلم هایی هستند که هیچ کدام خیلی قدیمی نبوده و احتمالا آن‌ها را هم به خاطر دارید. اصلا کاری به کیفیت فنی این فیلم ها ندارم، فقط می دانم که فیلم هایی که نام برده شد، برای بسیاری از مخاطبان در بدترین حالت، سرگرم کننده بوده اند. اما محبوبیت موضوعات علمی تخیلی صرفا به فیلم ها خلاصه نمی شود. طی چند سال اخیر بازی هایی با محوریت Sci Fi زیادی هم به بازار منتشر شده و طبیعتا برخی از آن‌ها، موفق بوده و خیلی ها هم شکست خورده اند. سری Half – Life در این زمینه از محبوبیت، معروفیت و کیفیت بالاتری نسبت به بقیه برخوردار است. اما خب مثلا مایکروسافت هم سری Halo را دارد، الکترونیک آرتس هم با سری Dead Space و Mass Effect در این زمینه حرف هایی برای گفتن دارد. در اروپا و فرانسه، یوبی‌سافت در سال ۲۰۰۳ بازی Beyond Good and Evil را به بازار عرضه کرده و نسخه دوم این بازی هم در دست توسعه قرار دارد. Deus Ex هم در این زمینه، سابقه بالایی دارد و دو دهه پیش، نسخه اول این سری به بازار عرضه شد. تازه این‌ها، صرفا بازی هایی بودند که توسط سازندگانی مطرح ساخته شده و یا حداقل ناشرهایی را داشته اند که در دنیای گیم حرف اول را می زنند. نمی توان بازی های مستقلی را فراموش کرد که حتی گاهی اوقات می‌توانند با بازی های AAA هم رقابت داشته باشند. بازی های Sci Fi گاهی اوقات می توانند ترسناک باشند; مثل سری Dead Space. چنین بازی‌هایی می توانند در سبک استراتژی دنبال شوند که اتفاقا نمونه اش را در سال گذشته هم داشتیم; Age of Wonders: Planetfall! گاهی اوقات هم این بازی‌ها یا شوتر اول شخص بوده و یا سوم شخص هستند و صرفا حالت اکشن داشته و اصلا هم ترسناک نیستند. به هر ترتیب، می‌توان گفت که در چند سال اخیر و به خصوص از نسل هفتم به بعد، بازی های علمی تخیلی متعدد و متنوعی عرضه شده اند و حتی برخی از این سری بازی‌ها، این روزها در سبک خود ( سبک گیمی مثل FPS، TPS و … ) جزو بهترین های تاریخ به شمار می روند.

اگر به بازی‌هایی که آینده را به تصویر می کشند دقت کنید، تقریبا همه بازی ها یک مفهوم مشترک را در خود دارند; آینده سیاه! البته شاید چنین مفهومی در بازی‌های مختلف، به شکل های متفاوت دیده شود. به هر حال نظریه های مختلف درباره آینده زمین و بشریت وجود داشته و در این عصر، چه کسی است که نداند زمین هم بالاخره یک روز نابود می‌شود؟ یا دست‌کم منابع ما به پایان می‌رسند و باید به فکر استفاده از منابع دیگر باشیم. آینده سیاره زمین، شاید در بازی ها و فیلم های مختلف به شکل های متفاوتی به تصویر کشیده شود ولی خب معمولا در هر فیلم یا بازی، زمین در آینده تبدیل به سیاره‌ای متروکه، مخروبه و یا فاسد شده است. جدیدترین محصول سازنده هلندی هم دو سه دهه آینده را به تصویر می کشد. تصویری که طبیعتا چندان زیبا نیست! عنوان Deliver Us the Moon اکتبر سال گذشته برای رایانه‌های شخصی منتشر شد. از انتشار نسخه کنسولی بازی زمان زیادی نگذشته و در این روزها که نه بازی خاصی به بازار عرضه می‌شود، نه رویداد مهمی نزدیک است، مورد توجه قرار گرفته. زمان زیادی از انتشار نمرات بازی Deliver Us the Moon نمی گذرد. نمرات بازی نشان می دهند که محصول استودیو KeokeN Interactive ارزش تجربه را دارد ولی نباید خیلی به آن دل خوش کرد. از روی نمرات بازی می توان حدس زد که Deliver Us the Moon الزاما بازی بدی نیست، ولی خب این قدرت را ندارد که هر مخاطبی را با خود همراه کند. وقتی به نمرات بازی نگاه می کنیم، می بینیم که این بازی نقاط ضعف زیادی دارد، ولی کسی هم نقاط قوتش را انکار نمی کند! در مجموع، نمرات بازی می گویند که Deliver Us the Moon یک بازی متوسط است که هنوز جای پیشرفت دارد، ولی یک بازی “بد” نیست و می تواند از خود دفاع کند. البته متای نسخه PC بازی شرایط به مراتب بدتری داشته و وضعیت نمرات نسخه کنسولی بازی خیلی بهتر است. به هر ترتیب، محصول جدید استودیو KeokeN Interactive این روزها شاید بیش از آن چه انتظار می رفت در کانون توجهات باشد. دلیل این موضوع هم واضح است. ویروسی که در سرتاسر دنیا پخش شده و مردم را به نوعی، خانه‌نشین کرده است. در این روزها که بازی‌ها یکی یکی تاخیر می خورند و رویداد مهم گیمینگ کلا کنسل می شوند، عنوان Deliver Us the Moon برای کنسول های نسل هشتمی منتشر شده و اسمش را هم احتمالا شنیده اید. عنوانی که در توسعه اش از بودجه آن چنانی استفاده نشده و سازنده بازی هم چندان سازنده مطرحی نیست. بازی ۲۴ دلاری Deliver Us the Moon ( در استیم ) تنها بازی است که توسط KeokeN Interactive ساخته شده و ناشر بازی هم که Weird Productions باشد، باز هم ناشر معروف و سرشناسی نیست. به هر شکل Deliver Us the Moon اولین بازی ساخته شده توسط KeokeN Interactive محسوب می شود. طبیعتا انتظار داریم که این بازی به عنوان اولین بازی ساخته شده توسط یک سازنده نو پا، مشکلاتی را هم داشته باشد. منتهی سوال این جاست که این مشکلات تا چه اندازه بزرگ بوده و تا چه حد می توانند برای بازی مشکل ساز شوند. به هر ترتیب ما امروز در گیمفا، قصد داریم نگاهی به بازی Deliver Us the Moon بیندازیم. عنوانی که شاید هنوز خیلی از شما آن را تجربه نکرده باشید. عنوانی که پس از تجربه آن، متوجه شدم که الزاما بازی بدی نیست ولی واقعا جای پیشرفت هم دارد. Deliver Us the Moon در عین حال، نکات مثبتی را هم دارد و حس و حال دنیای خود را به خوبی به بازیکن منتقل می کند. غرق شدن در دنیای این بازی، چندان سخت نیست ولی خب باید طاقت تحمل کمبودهای بازی را هم داشته باشید. در ادامه با گیمفا و نقد و بررسی بازی Deliver Us the Moon همراه باشید تا کمی مفصل‌تر درباره محصول تازه‌منتشر شده ( نسخه کنسولی ) استودیو هلندی KeokeN Interactive صحبت کنیم.

به هر ترتیب ما امروز در گیمفا، قصد داریم نگاهی به بازی Deliver Us the Moon بیندازیم. عنوانی که شاید هنوز خیلی از شما آن را تجربه نکرده باشید. عنوانی که پس از تجربه آن، متوجه شدم که الزاما بازی بدی نیست ولی واقعا جای پیشرفت هم دارد. Deliver Us the Moon در عین حال، نکات مثبتی را هم دارد و حس و حال دنیای خود را به خوبی به بازیکن منتقل می کند. غرق شدن در دنیای این بازی، چندان سخت نیست ولی خب باید طاقت تحمل کمبودهای بازی را هم داشته باشید. در ادامه با گیمفا و نقد و بررسی بازی Deliver Us the Moon همراه باشید تا کمی مفصل‌تر درباره محصول تازه‌منتشر شده ( نسخه کنسولی ) استودیو هلندی KeokeN Interactive صحبت کنیم.

در بسیاری از بازی‌های Sci Fi که تجربه کرده ام، شخصیت اصلی یا اسمی ندارد یا از اسمی که دارد چندان استفاده نمی شود. خب البته این موضوع درباره علمی تخیلی هایی که چند خط بالاتر اسمشان را ذکر کردیم صدق نمی کند; آن بازی ها همه بازی های AAA بودند. این جا بیشتر منظور علمی تخیلی های مستقل ( ایندی ) است که برای ساختشان، هزینه زیادی نشده است. در عنوان Deliver Us the Moon نیز شما شخصیتی را کنترل می کنید که اسم خاصی ندارد. البته عموما، معلوم است که شما کارمند چه شرکتی هستید و برای چه هدفی به فضا فرستاده شده اید. در Deliver Us the Moon هم این موضوع صدق می کند. در Deliver Us the Moon، چیزی که مهم تر از هسته اصلی داستان بازی است، طراحی دنیای بازی و اتسمفر آن است. در واقع Deliver Us the Moon با داستان خود شما را در دنیای بازی نگه داشته و با اتسمفرش هم، شما را در خود غرق خواهد کرد. عنوان Deliver Us the Moon توسط استودویی توسعه یافته که توسط دو برادر با نام‌های Paul و Koen تاسیس شده است. Koen Deetman یکی از موسسین این استودیو، می‌گوید که وی و برادرش همیشه از خود می پرسیدند که فضانورد بودن چه احساسی دارد! در واقع ریشه ساخت بازی هم از همین جا نشات گرفته و طبیعتا داستان بازی و اتمسفر آن هم به همین ترتیب. به هر حال، Koen Deetman و Paul Deetman شاید هرگز از نزدیک نتوانند ماه و یا سیارات دیگر را ببینند، ولی حداقل توانسته اند یک بازی با همچین داستانی را بسازند. بازی که عنوانش هم Deliver Us the Moon است.

اما برویم و ببینیم که داستان بازی اصلا از چه قرار است. به طور خلاصه، اتفاقات بازی در سال ۲۰۵۹، یعنی ۳۹ سال بعد رخ می دهند. در سال ۲۰۳۰، انرژی‌های زمین به پایان رسیده و این موضوع تبدیل به یک بحران بزرگ در کل دنیا می شود. از همین رو سازمانی به نام World Space Agency ایجاد شده و وظیفه این سازمان پیدا کردن انرژی در سیارات دیگر است. سازمان World Space Agency موفق به پیدا کردن انرژی در ماه  در سال ۲۰۳۲ شده و از طریق یک سری تاسیسات، اشعه این انرژی را به زمین می رساند. خب ظاهرا که مشکل حل شده است. در واقع این منبع انرژی، یک منبع انرژی دائمی به نظر می رسد یا دست کم، برای چندین دهه می توان از آن استفاده کرد. خلاصه این انرژی، به انسان فرصت کافی برای زندگی کردن را داده و کمی زمان هم برای دانشمندان می خرد تا یک منبع جدید انرژی را کشف کنند. همه چیز طبق روال پیشرفته و همه خوشحال هستند. بحران انرژی حل شده. تقریبا ۲۰ سال بعد اما و در سال ۲۰۵۴، ناگهان ماه تاریک شده و ارتباط با زمین قطع می شود. به این ترتیب، دیگر خبری از انرژی هم نیست و اشعه‌ای هم از ماه به زمین نمی رسد. عملا این موضوع، یعنی مرگ زمین مگر این که راهی برای ارتباط دوباره با ماه پیدا شود. یک سال بعد، در سال ۲۰۵۵ سازمان World Space Agency هم بسته می شود. ۴ سال پس از بسته شدن این سازمان، گروهی از کارمندان سابق WPA تصمیم می گیرند تا راز این مشکل عجیب و غریب را حل کنند. آن‌ها به دنبال راهی برای ارتباط دوباره با ماه و حفظ حیات کره زمین هستند. اکنون شما دانشمندی هستید که اکنون در ماه، در حال انجام تحقیقات بوده و می خواهید مشکل را پیدا کنید. ۵ سال گذشته و زمین در تاریکی به سر می برد. شما شاید آخرین کسی باشید که می تواند این کره خاکی را نجات دهد.

به طور خلاصه، اتفاقات بازی در سال ۲۰۵۹، یعنی ۳۹ سال بعد رخ می دهند. در سال ۲۰۳۰، انرژی‌های زمین به پایان رسیده و این موضوع تبدیل به یک بحران بزرگ در کل دنیا می شود. از همین رو سازمانی به نام World Space Agency ایجاد شده و وظیفه این سازمان پیدا کردن انرژی در سیارات دیگر است. سازمان World Space Agency موفق به پیدا کردن انرژی در ماه  در سال ۲۰۳۲ شده و از طریق یک سری تاسیسات، اشعه این انرژی را به زمین می رساند. خب ظاهرا که مشکل حل شده است. در واقع این منبع انرژی، یک منبع انرژی دائمی به نظر می رسد یا دست کم، برای چندین دهه می توان از آن استفاده کرد. خلاصه این انرژی، به انسان فرصت کافی برای زندگی کردن را داده و کمی زمان هم برای دانشمندان می خرد تا یک منبع جدید انرژی را کشف کنند. تقریبا ۲۰ سال بعد اما و در سال ۲۰۵۴، ناگهان ماه تاریک شده و ارتباط با زمین قطع می شود. به این ترتیب، دیگر خبری از انرژی هم نیست و اشعه‌ای هم از ماه به زمین نمی رسد. عملا این موضوع، یعنی مرگ زمین مگر این که راهی برای ارتباط دوباره با ماه پیدا شود. یک سال بعد، در سال ۲۰۵۵ سازمان World Space Agency هم بسته می شود.

خوشبختانه داستان بازی در وضعیت مطلوبی به سر می برد. در وهله اول، داستان بازی در مجموع موضوع جالبی دارد و کمی از آن کلیشه‌هایی که همه با آن‌ها آشنا هستیم، فاصله گرفته است. نه که رفتن به کره ماه و یا گشتن برای انرژی جدید چیز جدیدی باشد، Deliver Us the Moon به تدریج به داستان خود چیزهایی اضافه می کند. مجموعا گیم پلی بازی در طولانی‌ترین حالت ۷ الی ۸ ساعت خواهد بود که خب به احتمال خیلی قوی، شما با ۵ ساعت بازی کردن هم می توانید آن را به پایان برسانید. در این زمان، شما همواره در حال پیدا کردن تکه های جدیدی برای تکمیل پازل داستان بازی خواهید بود. این تکه های پازل شامل مواردی نظیر فایل های صوتی و یا اطلاعات قابل اسکن می شوند. همچنین، سرعت پیشروی داستان بازی هم یکی دیگر از مواردی است که باید مورد تحسین قرار بگیرد. در واقع همان طور که اشاره شد، بازی Deliver Us the Moon بازی طولانی نیست ولی خب در همین تایم، می تواند به لحاظ داستانی شما را راضی نگه دارد. در مجموع بازی Deliver Us the Moon در بخش داستانی و پیشروی داستان بازی واقعا لنگ نمی زند. نه که قصد اغراق کردن داشته باشم، ولی واقعا Deliver Us the Moon یک داستان محور علمی تخیلی فوق العاده است. شاید در میان بازی‌های علمی تخیلی کم هزینه تر، حتی در زمره بهترین ها قرار بگیرد. نکته جالب در مورد داستان بازی Deliver Us the Moon، این است که شما به عنوان شخصیت اصلی بازی، خیلی خودتان را نخواهید شناخت! در واقع داستان بازی ابدا بر روی کاراکترهای بازی تمرکز ندارد. بلکه بیشتر تمرکز بازی و داستانش، بر روی این است که پیش از این چه اتفاقاتی افتاده و زمین چگونه به این روز افتاده و یا بشریت چگونه خود را به ماه رسانده و چنین تاسیساتی را بر روی یک سیاره دیگر، ایجاد کرده است. عنوان Deliver Us the Moon داستان محوری است که تمرکز داستانش را از روی شخصیت‌ها برداشته و بیشتر به جریانات دیگر می پردازد. چنین چیزی را شما در همه بازی‌های داستان محور نمی بینید.

پیش از هر چیز، باید بدانید که گیم پلی بازی بهترین بخش بازی Deliver Us the Moon نیست. در واقع گیم پلی این بازی را می توان پر ایرادترین بخش بازی دانست. البته چنین انتظاری هم می رود. Deliver Us the Moon اولین بازی کم هزینه ای نیست که داستان قوی دارد، از لحاظ گرافیکی هم می تواند از خود دفاع کند ولی در بحث گیم پلی کم می آورد. خیلی از بازی های مستقل از این نظر، مثل هم هستند. گیم پلی بازی در واقع ترکیبی از مواردی نظیر راه رفتن، حل کردن معماها و پازل ها و کمی هم پلتفرمینگ است. در مجموع، بازی شما را مجبور خواهد کرد که به شکل‌های مختلفی، محیط بازی را جست و جو کنید. فراموش نکنید که قبل از هر چیز، Deliver Us the Moon یک بازی ماجرایی است و سعی هم می کند که در عملکردی مشابه با بازی های همان استایل را داشته باشد. بسته به موقعیتی که در آن هستید، Deliver Us the Moon می تواند یک بازی اول شخص یا سوم شخص باشد. در واقع زاویه دوربین بازی با توجه به موقعیتی که در آن هستید، تغییر می کند. زمانی که در حال خواندن این مطلب هستید، شاید این موضوع چندان ملموس نباشد ولی وقتی وارد دنیای بازی می شوید، می بینید که این ایده، یک ایده واقعا جالب از طرف KeokeN Interactive بوده است. به این ترتیب تنش و هیجان بازی به مراتب، نسبت به حالت اول شخص محض یا سوم شخص محض بیشتر خواهد بود. این موضوع را زمانی بهتر درک می کنید که بازی را واقعا تجربه کرده و در دنیای آن حضور داشته باشید. بگذارید پیش از هر چیز، کمی در رابطه با گشتن در دنیای بازی صحبت کنیم! همان طور که اشاره شد، در Deliver Us the Moon شما با پازل‌های مختلفی برخورد خواهید کرد. خب نکته جالب، این است که برای برخورد کردن به این پازل‌ها، شما باید در دنیای بازی به جست و جو بپردازید! معماهای بازی شما را به نکات جالبی می رسانند. همچنین اگر فراموش نکرده باشید، بالاتر گفتیم که بازی از طریق آیتم‌های مختلفی، داستان خود را تکمیل می کند. خب برای پیدا کردن این آیتم ها هم طبیعتا باید کمی در محیط بازی بگردید. پازل‌های بازی برای شما چالش های مختلفی را به همراه خواهند داشت. در مجموع این پازل ها، از نقاط قوت بازی به شمار می روند. چه به لحاظ تنوع و چه به لحاظ سختی، شما با معماهای زیادی درگیر خواهید بود. به صورت کلی، بازی در ابتدا شما را خیلی اذیت نمی کند. در دقایق ابتدایی بازی خیلی نیاز نیست به ذهن خود فشار بیارید تا بازی را پیش ببرید. البته به مرور چالش‌های بازی دشوارتر شده و کم کم سخت می شوند.

موردی  که در گیم پلی بازی، بسیاری از بازی بازان را آزار می داد، کنترل کردن شخصیت اصلی بازی بود. افراد زیادی هستند که اعتقاد دارند که سیستم کنترل در بازی Deliver Us the Moon بیش از اندازه سخت است. خب راستش را بخواهید، پس از تجربه بازی باید بگویم که با این افراد موافقم! با این تفاوت که من KeokeN Interactive را تحسین می کنم! فراموش نکنید که راه رفتن بر روی ماه یا هر جایی خارج از جو، متفاوت با چیزی است که ما در زندگی روزمره خود تجربه می کنیم. در واقع در Deliver Us the Moon، شما به نوعی احساس خواهید کرد که شخصیت اصلی بازی سنگین راه می رود! استودیو KeokeN Interactive به شکلی فوق العاده بر روی فیزیک بازی کار کرده است. راه رفتن و حفظ تعادل در داخل ایستگاه، کاملا متفاوت با خارج از آن است. به این ترتیب، شما می توانید بگوییکه که Deliver Us the Moon تا حد زیادی، به واقعیت نزدیک شده و می تواند یک بازی واقع گرایانه هم عنوان شود.

در بازی Deliver Us the Moon شما تقریبا هیچ دشمنی ندارید. خود شخصیت اصلی بازی پهپادی دارد که اتفاقا بسیاری از معماهای بازی هم به کمک همین پهپاد حل می شوند. از طرفی، یک سری پهپاد هم در دنیای بازی وجود دارند که در واقع دشمن شما محسوب می شوند. چیزی به اسم Combat برای بازی Deliver Us the Moon تعریف نشده و شخصیت اصلی بازی نه هیچ سلاحی در اختیار دارد که بتواند با آن بجنگد، نه با دست‌های خالی به دشمنان مشت می زند و نه اصلا به آن صورت، دشمنی را در مقابل خود می بیند که بخواهد از خود دفاع کند. تنها دشمنان شما در طول بازی، پهپادهایی هستند که نباید بازیکن را ببینند. به این ترتیب، می توان گفت که Deliver Us the Moon لایه هایی از مخفی کاری را هم در خود دارد. بخشی از هیجان بازی هم مربوط به همین پهپادها می شود. در واقع بازی به نوعی، شما را مجبور می کند که بر روی ماه، به شدت مراقب اوضاع باشید. درست است که در Deliver Us the Moon خبری از جنگ و مبارزات و سیستم Combat نیست; ولی مُردن هم امکان پذیر است! به طور کلی باید همیشه مواظب باشید که توسط ربات ها یا پهپادهای دشمن شکار نشوید. بازی Deliver Us the Moon از سیستم autosave هم پشتیبانی می کند. در حالت کلی، نمی توان به این سیستم ایرادی وارد کرد. طبیعتا می دانید کار این سیستم چیست و چگونه کار می کند. وظیفه این سیستم ذخیره سازی پیشرفت های شماست تا در صورت باختن، بتوانید از آخرین Checkpoint خود استفاده کنید. به جز در یکی دو مورد، واقعا سیستم Autosave کار خود را به درستی انجام داده است. به همین خاطر هم معمولا بازیکنان مجبور نیستند زمان خیلی اضافه ای را پای بازی گذاشته و در همان رنج از پیش تعیین شده، بازی را به پایان خواهند رساند. موردی  که در گیم پلی بازی، بسیاری از بازی بازان را آزار می داد، کنترل کردن شخصیت اصلی بازی بود. افراد زیادی هستند که اعتقاد دارند که سیستم کنترل در بازی Deliver Us the Moon بیش از اندازه سخت است. خب راستش را بخواهید، پس از تجربه بازی باید بگویم که با این افراد موافقم! با این تفاوت که من KeokeN Interactive را تحسین می کنم! فراموش نکنید که راه رفتن بر روی ماه یا هر جایی خارج از جو، متفاوت با چیزی است که ما در زندگی روزمره خود تجربه می کنیم. در واقع در Deliver Us the Moon، شما به نوعی احساس خواهید کرد که شخصیت اصلی بازی سنگین راه می رود! استودیو KeokeN Interactive به شکلی فوق العاده بر روی فیزیک بازی کار کرده است. راه رفتن و حفظ تعادل در داخل ایستگاه، کاملا متفاوت با خارج از آن است. به این ترتیب، شما می توانید بگوییکه که Deliver Us the Moon تا حد زیادی، به واقعیت نزدیک شده و می تواند یک بازی واقع گرایانه هم عنوان شود. راه رفتن در فضا آسان نیست و این چیزی است که در Deliver Us the Moon هم تجربه خواهید کرد. بنابراین، بله! کنترل شخصیت اصلی در بازی کار آسانی نیست ولی این موضوع نه تنها یک مشکل تلقی نمی شود، بلکه از دید من، هوشیاری سازندگان را رسانده و از Deliver Us the Moon یک بازی واقع گرایانه می سازد.

دوست دارید بدانید که تنها ماندن در یک محیط کاملا جدید و تاریک چه احساسی دارد؟ اگر علاقه دارید که حس تنها بودن در ماه را به بهترین شکل ممکن درک کنید، بازی Deliver Us the Moon را در نظر داشته باشید! همان طور که چند پاراگراف بالاتر هم اشاره کردیم، اتمسفر بازی Deliver Us the Moon فوق العاده است! این بازی به بهترین شکل ممکن می توانید کاربر خود را در بازی غرق کند. به خصوص اگر به فضانوردی و چنین موضوعاتی علاقه دارید که اصلا Deliver Us the Moon می تواند برایتان یک تجربه به یاد ماندنی باشد. همین که در جاذبه صفر باید حرکت کرده و کارهای مختلفی را انجام دهید به کنار، به لحاظ هنری هم بازی توانسته حس فضانوردی را در بازیکن ایجاد کند. سطح ماه و خود آسمان در Deliver Us the Moon فوق العاده طراحی شده است. جزئیاتی که در این بازی رعایت شده را شاید در هر بازی مستقلی نبینیم. مشخص است که برادران Deetman تمرکز زیادی بر روی فضای بازی داشته و دقت زیادی هم در طراحی دنیای بازی به خرج داده اند. حقیقت این است که تک تک تکسچرهای بازی بی نقص نیستند ولی خب در مجموع، دست کم در وضعیتی به سر می برند که بازیکن را آزار ندهند. منتهی سوای بحث هنری، از نظر فنی بازی Deliver Us the Moon بازی پر اشکالی است. اولا که لودینگ‌های بازی به شدت طولانی هستند. گاهی اوقات سیستم لودینگ بازی آن قدر زمان بر می شود که شما می خواهید سر خود را به دیوار بکوبید! معمولا در بهترین حالت، لودینگ بازی حدودا ۳۰ ثانیه طول خواهد کشید. خیلی زود متوجه خواهید شد که ۳۰ ثانیه، کمترین زمان ممکن برای لود شدن دنیای بازی محسوب می شود. علاوه بر این، زمانی که بازی به صورت خودکار بازی را برایتان ذخیره می کند هم کمی فریز می کند. البته این فریز کردن، آن قدر طولانی نیست که بازیکن را آزار دهد ولی خب مجددا، این مشکل وجود دارد. این فریز کردن هم الزاما مربوط به سیستم Autosave نیست. شما حتی پس از ورود به یک محیط جدید هم چنین مشکلی را خواهید داشت. به هر حال همان طور که اشاره کردیم، بازی Deliver Us the Moon بازی بدون مشکلی نیست و نباید چشممان را هم بر روی این مشکلات ببندیم.

وست دارید بدانید که تنها ماندن در یک محیط کاملا جدید و تاریک چه احساسی دارد؟ اگر علاقه دارید که حس تنها بودن در ماه را به بهترین شکل ممکن درک کنید، بازی Deliver Us the Moon را در نظر داشته باشید! همان طور که چند پاراگراف بالاتر هم اشاره کردیم، اتمسفر بازی Deliver Us the Moon فوق العاده است! این بازی به بهترین شکل ممکن می توانید کاربر خود را در بازی غرق کند. به خصوص اگر به فضانوردی و چنین موضوعاتی علاقه دارید که اصلا Deliver Us the Moon می تواند برایتان یک تجربه به یاد ماندنی باشد. همین که در جاذبه صفر باید حرکت کرده و کارهای مختلفی را انجام دهید به کنار، به لحاظ هنری هم بازی توانسته حس فضانوردی را در بازیکن ایجاد کند. سطح ماه و خود آسمان در Deliver Us the Moon فوق العاده طراحی شده است.

انتشار نسخه کنسولی بازی در چنین روزهایی که مردم دنیا در خانه هایشان نشسته اند و خبری از انتشار بازی بزرگی نیست و رویدادهای مربوط به بازی‌های ویدئویی هم یکی یکی لغو می شوند، شاید بزرگترین شانسی بود که بازی Deliver Us the Moon و استودیو هلندی KeokeN Interactive می توانستند بیاورند. با این حال، همان طور که اشاره کردیم بازی Deliver Us the Moon بازی بدی نیست. کلیت متن در مجموع، به این اشاره دارد که Deliver Us the Moon بازی متوسطی است که داستان خوبی دارد و از نظر هنری هم فوق العاده است ولی در بحث گیم پلی حرفی برای گفتن ندارد. نه این که سیستم ها و مکانیک های گیم پلی بازی الزاما ایراد داشته باشند، ولی خب محصول استودیو نوپای KeokeN Interactive در بخش گیم پلی، حرف جدیدی را برای گفتن ندارد. مکانیک های گیم پلی بازی بد نیستند ولی هیچ کدام، چیز جدیدی محسوب نمی شوند. به همین خاطر می توان گفت که گیم پلی این بازی، در حدی که انتظار می رود، گسترده نیست. به عنوان سخن پایانی، باید بگویم که Deliver Us the Moon با توجه به این که یک بازی متوسط است، می تواند برای برخی از کاربران جذاب بوده و برای بعضی ها هم یک بازی آزار دهنده باشد. اگر دوست دارید با یک بازی همراه شوید که با داستان جالب خودش شما را به ماه برده و آن‌جا هم سعی می کند حالتی واقع گرایانه را داشته باشد، خب Deliver Us the Moon را امتحان کنید. در غیر این صورت، می توانید نگاهی به دیگر بازی‌های سال ۲۰۲۰ انداخته و گزینه بهتری را برای خود پیدا کنید.