مایکروسافت (Microsoft) با عرضه‌ی سرویس گیم پس (Game Pass)، بهترین مسیر ممکن را در جهت احیا و پیشرفت ایکس‌باکس انتخاب کرده است.

امروزه صنعت گیم در جایگاه ویژه‌ای قرار گرفته است؛ ژانرها در حال تغییر هستند، استودیوها با یکدیگر ادغام می‌شوند و تمرکز سازندگان بر علایق و نیازهای بازی‌بازان بیشتر شده است. در عین حال انقلابی در نحوه‌ی دسترسی مردم به بازی‌های ویدیویی در حال شکل گیری است. روزهای رفتن به سی‌دی فروشی محله‌ برای خریدن نسخه‌ی فیزیکی یک بازی با ظهور روش‌های راحت‌تر، ارزان‌تر و در دسترس‌تر رو به پایان هستند.

با وجودی که سال‌هاست بازی‌بازان برای تجربه‌ی عناوین مختلف (به خصوص بر روی رایانه‌های شخصی) به دانلود کردن آن‌ها می‌پردازند، ولی باید این حقیقت را بپذیریم که سیستم استریم (stream) بازی‌ها به جای دریافت و نصب آن‌ها در حال پیدا کردن جایگاه خود در صنعت بازی هستند.

تهیه‌ اشتراک؛ به صرفه و اقتصادی

دور از انتظار نیست که با گذشت زمان و با توسعه‌ی بیشتر سرویس‌های اشتراکی به جایی برسیم که هیچ کس به فکر خرید نسخه‌ی فیزیکی و حتی دیجیتالی بازی‌ها نبوده و به جای آن با عضویت در سرویس‌های اشتراکی، به راحتی به عناوین مورد نظر خود دسترسی پیدا کند.

شرکت‌های مختلف در تلاش هستند تا کاری که نتفلیکس (Netflix) با سینما کرده را به روش‌های جدید و خلاقانه با صنعت گیم نیز انجام دهند. تعداد زیادی از این روش‌ها مورد قبول مصرف کنندگان و بازی‌بازان بوده‌ است، ولی بدون شک هیچ کدام از این سرویس‌ها نتوانسته‌اند به موفقیتی که شرکت مایکروسافت با سرویس گیم پس بدست آورده است، برسند.

گیم پس

تاثیر گیم پس بر شرکت‌های رقیب و تفکر عام از صنعت بازی

با وجودی که گیم پس کاملا هم خالی از اشکال نیست و با کمی دقت می‌توانیم برخی از ایرادات وارده بر آن را ببینیم، اما نادیده گرفتن این واقعیت که اشتراک گیم پس اقتصادی ترین راه ممکن برای دسترسی به حجم باورنکردنی‌ای از بازی‌های ویدیویی بوده که به کمک آن از خرید نسخه‌ی فیزیکی این بازی‌ها بی‌نیاز می‌شویم، غیرممکن است. موفقیت گیم پس به قدری به مایکروسافت و ایکس‌باکس کمک کرده که شرکت‌های رقیب از جمله سونی (Sony) را وادار کرده تا الویت‌ بندی‌ها و برنامه‌های خود را برای آینده از نو بچینند.

همزمان با توسعه و رشد سریع سرویس گیم پس، این تفکر که بازی‌های ویدیویی نوعی تفریح لاکچری و تجملاتی بوده و فقط مخصوص کسانی هستند که با پرداخت ۶۰ یا ۷۰ دلار بابت خرید یک بازی مشکلی ندارند، از ذهن مردم محو می‌شود. پس جای تعجب نیست که بگوییم بهترین تصمیمی که مایکروسافت در دهه‌ی گذشته برای پیشرفت ایکس‌باکس گرفته، ایجاد و توسعه‌ی سرویس گیم پس بوده است.

تصاحب بتسدا و پایان خشکسالی عناوین انحصاری

هم‌اکنون شما به لطف گیم پس و خرید کمپانی بتسدا (Bethesda) توسط مایکروسافت می‌توانید به تجربه‌ی بازی‌های نامدار شرکت بتسدا همچون Wolfenstein 2، The Evil Within 2 و Fallout 4 در کنار دیگر بازی‌‌های این شرکت که پیش از یکی شدن این دو کمپانی بر روی سرویس گیم پس حضور داشتند (از جملهDishonored 2 و Doom Eternal) بپردازید.

اگر عناوین بتسدا را کنار بگذاریم هنوز هم حجم زیادی از آثار مورد انتظار سال جاری و سال ۲۰۲۲ از روز انتشار بر روی گیم پس در دسترس خواهند بود. از جمله‌ی این بازی‌ها می‌توان به S.T.A.L.K.E.R 2 ،Halo Infinite ،Psychonauts 2 و Back 4 Blood اشاره کرد.

نکته‌ی جالب توجه این است که هزینه‌ی خرید سرویس گیم پس از نصف قیمت تک تک این عناوین ارزان‌تر تمام می‌شود، پس اگر قصد تجربه‌ی بازی‌های مدرن را دارید اما نمی‌خواهید هزینه‌ی زیادی را صرف خرید آن‌ها کنید، استفاده از اشتراک گیم پس بهترین راه ممکن برای شما خواهد بود. (به خصوص با در نظر گرفتن این موضوع که دیگر شرکت‌ها هیچ گونه سرویس مشابهی را که پا به پای گیم پس با آن رقابت کند، ندارند.)

مایکروسافت به کمک گیم پس، تا حد زیادی کنترل بازار فروش بازی‌ها را در دست گرفته و این در حالیست که سونی و نینتندو (Nintendo) در حال تقلا برای پیدا کردن راهی در جهت مقابله با این سرویس هستند.

گیم پس

مشکل پیش روی گیم پس

ترس از خرید بسته‌های الحاقی برای عناوین گیم پس

یکی از ایراداتی که به سرویس گیم پس وارد است، تاثیر دائمی نبودن حضور بازی‌های گیم پس بر روی خرید بسته‌های الحاقی است. به طور مثال سازندگان Back 4 Blood می‌خواهند پس از انتشار بازی، محتویات جدیدی در قالب Annual Pass برای این عنوان عرضه کنند که این بسته‌ها در سرویس گیم پس قرار نخواهند گرفت.

در صورتی که شما قصد تجربه‌ی این عنوان را بر روی گیم پس داشته باشید و در عین حال بخواهید Annual Pass بازی را به طور جداگانه خریداری نمایید، اگر روزی این بازی از سرویس گیم پس خارج شود شما هیچ راهی برای دسترسی به بسته‌ی الحاقی‌تان نخواهید داشت مگر اینکه بازی Back 4 Blood را به روش عادی خریداری کنید.

چنین مشکلی بازی‌بازان را از خرید محتویات اضافی برای بازی‌های مورد علاقه‌شان که در گیم‌ پس حضور دارند، دلسرد می‌کند. علاوه بر این افزایش تعداد و تنوع بازی‌ها در این سرویس می‌تواند قدم مناسبی در جهت پیشرفت آن باشد.

سود کم مایکروسافت از گیم پس؛ به نفع مشتری

اگر هزینه‌های بالایی که مایکروسافت باید بابت عرضه‌ی بازی‌ها (به خصوص گیم‌های جدیدتر) به سازندگان این عناوین پرداخت کند را در کنار هزینه‌ی هنگفتی که این شرکت به هنگام خرید زنی‌مکس (ZeniMax) متقبل شد در نظر بگیریم، آوردن کلمه‌ی «گیم پس» و «سود آور» در یک جمله غیر ممکن به نظر می‌رسد چراکه سرمایه‌ای که مایکروسافت صرف این موارد کرده است به وضوح بیشتر از درآمدی است که در حال حاضر از سرویس گیم پس کسب می‌کند.

با این وجود با توجه به این موضوع که مایکروسافت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهانی بوده و موفقیت و سود دهی آن وابستگی چندانی به گیم پس ندارد، می‌توان گفت که درآمد کم این سرویس، آن هم در مراحل ابتدایی توسعه برای مایکروسافت اهمیت چندانی نخواهد داشت.

مایکروسافت و سرمایه گذاری‌های بلند مدت

اگر یک شرکت فعال در صنعت گیم وجود داشته باشد که درک درستی از اهمیت سرمایه گذاری اولیه و ارزش خرج کردن برای جلب مشتری داشته باشد، آن شرکت مایکروسافت است. علت موفقیت جهانی این کمپانی، عدم قناعت مایکروسافت به شرایط و دستاورد‌های فعلی و حرکت همیشگی آن در جهت پیشرفت می‌باشد.

مدت‌هاست که مایکروسافت به دنبال جذب نیرو‌ی کار جدید، ایده‌های تازه و خرید شرکت‌های متعدد بوده و تمامی این موارد با گذشت زمان و در طولانی مدت عامل سودآوری و درآمد بیشتر این کمپانی بوده‌اند. در نتیجه احتمال اینکه توسعه‌ی گیم پس همانند دیگر پروژه‌های این شرکت با هدف سود دهی آن در دراز مدت برنامه ‌ریزی شده باشد، کم نیست.

اگر این سرویس به موفقیت خود در جذب بازی‌بازان به خرید ایکس‌باکس به جای پلی‌استیشن ادامه داده و گستره‌ی مشتریان مایکروسافت را افزایش دهد، کم بودن فعلی درآمد گیم پس و یا حتی متضرر شدن آن اهمیت چندانی نخواهد داشت.

با در نظر گرفتن تاثیر پشتوانه‌ی مالی قوی مایکروسافت در جهت خنثی سازی فشار مالی حاصل از سرمایه‌گذاری‌های این شرکت (نقطه‌ی قوتی که سونی از آن بی‌بهره است) به مهم نبودن درآمد پایین گیم پس و هزینه‌ی خرید زنی‌مکس پی خواهیم برد.

گیم پس

نتیجه

در هر صورت مایکروسافت برای کسب رضایت مشتریان فعلی و جلب توجه مشتریان جدید با استفاده از سرویس گیم پس و دیگر اقدامات مربوط به برند ایکس‌باکس، از جمله سرویس ایکس‌کلاود (xCloud) و اضافه کردن EA Play به سرویس گیم پس آلتیمت، در مسیر درستی حرکت می‌کند.

با وجودی که گیم پس هنوز به یک سرویس بی‌نقص تبدیل نشده است، اما بدون شک یکی از بهترین و مشتری مدارانه ترین خدمات مایکروسافت در جهت تغییر نگاه منفی مردم که در ابتدای نسل قبل شکل گرفت و به دست گرفتن بازار فروش در صنعت گیم می‌باشد.

منبع:گیمفا